Nieuws

Eindelijk een nieuwe site. En beter op tablets en smartphones te zien, al zijn er nog wat problemen met lettertype’s, achtergronden en de overlap van bepaalde elementen. Vlekkeloze ‘responsiveness’ is in de praktijk lastiger dan ontwikkelaars beloven. Maar na het gladstrijken van de laatste plooien zal de site verder uitgewerkt worden met nieuwe audio en video, beeldmateriaal en interessante achtergrondinfo.

Op dit moment is de Tijdlijn, die je aan de hand van unieke foto’s en anekdotes meeneemt op een bijzondere reis door mijn muzikale leven, op dat gebied wellicht al aardig. Op een kleinere smartphone is de Tijdlijn voorlopig het best in de landschapsmodus te bekijken. Maar er zit nog meer in het vat. Of beter gezegd, in de pen en de gitaar. Blijf regelmatig aanwippen, als je op de hoogte wilt blijven.

SOLO-ALBUM

Ander nieuws is het solo-album Waar het op staat, waar ik aan werk. Het zal door drukte niet meer dit jaar, maar hopelijk in 2021 verschijnen. Op een andere page lees je er meer over. Maar er is meer. Veel meer.

MEGA-PROJECT AFTER ALL

Na een muzikale stilte van ruim 15, 16 jaar nadat ik de muziekwereld moe, met pijn in het hart en voor mijn gevoel voorgoed vaarwel had gezegd, schreef en componeerde ik onverwacht het 90 minuten durende en Engelstalige mega-project After All. Een monsterklus die je gerust mijn muzikale magnum opus mag noemen, waarbij de pen en de gitaar elkaar bovendien nu eens op een bijzondere manier kruisen. Ik werk er al 5, 6 jaar aan en het is in geen enkel opzicht te vergelijken met wat ik zelf normaalgesproken uitbreng. After All, waarvan ik al meer dan een uur aan volledig ingespeelde en ingezongen demo’s heb, met elke individuele instrumentpartij vandien, is een fenomeen. Een onvergetelijke belevenis die al je zinnen prikkelt en die ik zowel live als op cd wil gaan neerzetten. Ook hierover lees je meer op een speciale page.

PEDLAR'S BARROW

Dan is er nog Pedlar’s Barrow, nauw verbonden met After All. Wie, wat, waar? Je raadt het al: meer erover op weer een andere page.

MEER NUMMERS

Maar ik componeerde nog meer.

Het verstrekkendst is The little red house, een instrumentale compositie over een van de eerste ‘proefgaskamers’ in concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. Gespeeld op piano (vleugel), viool en cello is het een verklanking van het onzegbare en het onuitsprekelijke. Terwijl het stuk op mijn solo-album Waar het op staat komt, heb ik het sterke gevoel dat er nog andere toepassingen voor zijn. Maar dat steekt nauw. The little red house is even breekbaar als wat het probeert uit te drukken.


Verder schreef ik Bell of bronze, naar aanleiding van het overlijden van Leonard Cohen. 
De song, met een prachtige maar indringende tekst, droeg ik op aan een bijzondere muzikale kennis die een speciale band met hem had. Maar misschien breng ik het nummer in 2021 zelf wel uit. Het is te pakkend om op de hoedenplank te blijven liggen.

Dan is er nog het verrassende, maar krachtige Clownfall. De eerste regel en melodielijn vielen me zomaar in, zonder te weten waar het op zou uitdraaien. Clownfall is een echte stadionsong, voor een band die het in de traditie van REM, Radiohead of Coldplay e.d. zou kunnen brengen. Benieuwd wie het een keer oppakt. Misschien ikzelf? 

NIEUW BOEK

O ja. Ik zou het haast vergeten, maar ik schreef tussendoor ook nog een nieuw boek. Als opdracht staat voorin ‘Voor mezelf, en anderen die zich erin herkennen’. Ik weet niet of ik het ooit uitbreng, want ik schreef het inderdaad nu eens alleen voor mezelf. Maar je weet het niet. ‘Anderen die zich erin herkennen’ is tegelijkertijd altijd een van mijn belangrijkste drijfveren. Schaduwlezers zijn er in ieder geval van onder de indruk.

RIJP

Op de keper beschouwd heb ik de afgelopen jaren liggen rijpen als oude wijn, me niet bewust van veredelingsprocessen die ik alleen maar had kunnen verstoren door de angstvallige menselijke haast om de tijd niet haar gang te durven laten gaan. Tot zich opeens een dag aandiende met een onverwachte nieuwe en nog mooiere wijn die, zoals bekend, niet langer in oude zakken past.

Maar daar paste ik toch al niet in.